Sram

Amerikansk komponent kvalitet i verdens klasse

Sram er sammen med Shimano et af de to store komponent brands på verdens markedet. Ikke mindst blandt Mountain Bikes og Gravel folket, regnes sram som førende komponent brand, medens det nok er mere ligeligt fordelt mellem Shimano og Sram på landevejen.

I de følgende vil vi præsentere tankerne blandt nogle af Srams kollektioner, ikke mindst XPLR, Etap AXS, når det gælder gravel og landevej samt Eagle, når det handler om mountain bikes.

ETAP AXS

Etap AXS er helt generelt en bedre og mere fleksibel gruppe, end nogensinde før, og er skabt som et svar på de stadig større krav moderne ryttere stiller til deres udstyr.

Moderne gearing

Dagens racer og gravel cykler er hurtigere og mere alsidige. Ryttere vil have en cykel med den brede gearing, der matcher deres brede vifte af cykelaktiviteter. Men rækkevidde er kun den ene halvdel af ligningen; de ønsker også en drivlinje, der tilbyder det rigtige gear til enhver situation.

Så SRAM har udviklet X-Range gearing: fire 2x kæderinge sæt og fem kassetter, der dækker alle rytteres behov, fra WorldTour til udholdenhed og grus.

X-Range opnår bredere rækkevidde og strammere hop ved at gå til en 12-trins kassette, men også ved at flytte noget af gearområdet fra forsiden af drivlinjen til bagsiden. Vi har brugt mindre kæderinge med en konsekvent 13T forskel, samtidig med at vi giver kassetterne en 10T-start for bredere rækkevidde (op til 10-36 eller 360 %)! Det betyder, at du kan blive på den samme klinge længere, hvilket kræver færre skift med forskifteren, som i sagens natur er mindre effektive end skift bagpå. Og når et frontskift udføres, er det mindre spring jævnere og giver dig mulighed for at komme til den rigtige kadence med færre kompensationsskift bagtil. Færre, hurtigere frontskift gør det nemmere for dig at finde det rigtige gear, og det er en klar præstationsfordel i forhold til traditionelle drivlinjer.

Til venstre kan du se sammenligningen mellem de forskellige kassettetyper du kan få til din sram 12 speed gruppe, sammenlignet med 11 speed systemer hus konkurrenterne.

Kredsløb

At reducere kædespring er et afgørende behov for nutidens ryttere, der ofte begiver sig ud af glat asfalterede veje. SRAMs Orbit™-teknologi, der bruges i SRAM RED og Force eTap AXS bagskiftere, begrænser kædespring ved at kontrollere kædens nedadgående bevægelse, når du kører over ujævnheder.

Orbit er et nyt, patenteret design, der består af et silikonevæskespjæld med en envejsventil, der styrer bagskifterens rotation mod uret. Dette forhindrer den nederste skifterskive i at bevæge sig fremad, når bump på vejen forårsager g-kraftspidser, der trækker kæden nedad. Den dæmpede kurverotation holder drivlinjen stille og hjælper med at forhindre kæden i at afspore af kædekransen.

Skønheden ved den lette Orbit-væskedæmper er, at den er hastighedsfølsom – hvilket betyder, at jo hårdere bumpene er, jo mere modstand påfører den for at holde kæden under kontrol. Så når gearkassen roterer langsomt mod uret – som det gør under en nedgearing til et lettere gear – giver dæmperen så lidt modstand, at det er som om dæmperen ikke er der. Dette giver dig mulighed for at få fordelene ved en kobling i mekanisk friktionsstil, når du har brug for den, uden den overdrevne kædespænding, som disse koblingstyper giver, når du ikke gør det. Det er det bedste fra begge verdener. Og det er et vedligeholdelsesfrit design, så du bruger mindre tid på at skrue og mere tid på at køre.

AXS app

Da SRAM lancerede den originale RED eTap i 2015, var en af dens mest spændende funktioner, at den var trådløs. Nu har vi taget eTap trådløs til næste niveau med AXS. AXS er SRAMs cykelkomponent integrationssystem, der forbinder elektroniske cykelkomponenter og software.

Selvom du cykler for at undslippe moderne teknologi, kan du se her, hvordan AXS kan forbedre din tur:

STYRING

AXS lader dig forbinde dine AXS-aktiverede komponenter til en mobilapp, hvor du kan tildele brugerdefinerede handlinger til dine kontroller. Alt taler det samme sprog, og du kan endda kombinere landevejs- og mountainbikedele for at bygge dine drømmes festcykel.

PERSONALISER

Trådløse kontroller åbner døren til nye niveauer af tilpasning. Med AXS kan du personliggøre din komponentadfærd, så den matcher din kørestil og præferencer. Slå forbedrede skiftetilstande til, eller tildel skiftehandlinger igen. (Mere om det senere.)

MÅLE

AXS Mobile App og AXS Web App giver dig mulighed for at overvåge din cykels ydeevne og klarhed. Det er en nem måde at holde styr på dine batteriniveauer – inklusive CR2032-batterierne i eTap-skiftehåndtagene – og holde AXS-komponentfirmwaren opdateret. AXS Web analyserer dine kørefiler, der er specifikke for skift, gearbrug, kraftzoner og dæktryk, så du hurtigt og nemt kan lære mere om, hvordan din cykel fungerer for dig og overveje justeringer.

SRAMs tilgang til design handler altid om at forenkle det komplicerede. Så selvom AXS bringer en masse nye muligheder og potentiale til den måde, du kan bygge og køre på en cykel, var vi fast besluttet på kun at tilføje funktioner, der virkelig er meningsfulde for rytteren. Det er ikke teknologi for teknologiens skyld. Og du behøver ikke engang en smartphone eller AXS-appen for at nyde mange af dens funktioner og fordele. Du kan også ændre skiftadfærd direkte gennem selve komponenterne.

Et af højdepunkterne ved AXS er evnen til at tilpasse skifteindstillinger. Aktivering af Enhanced Shift Mode giver dig adgang til to skifteindstillinger.

Sekventielt skift aktiverer det næste tilgængelige gear ved hjælp af de tildelte op- og nedgearknapper. Automatisk aktivering af forskifteren holder dit gearforhold og pedalkadence stabil. Du kan stadig manuelt kommandere et frontskift, hvis du har brug for det.

Kompenserende skift udjævner gearskift. Når et forgearskift udføres, kompenserer bagskifteren for den store ændring i gearforholdet ved at skifte et eller to tandhjul (du kan vælge hvor mange), og holder din pedalkadence stabil.

I AXS-appen kan skiftehandlinger omtildeles til nye knapper på skifterne ved hjælp af Configure Controls-miljøet. Denne tilstand gør det muligt for ryttere at have mest kontrol over, hvordan og hvornår de skifter. Vil du have dit højre eTap-skiftegreb til at skifte til et lettere gear i stedet for et hårdere? Eller for at hæve og sænke din trådløse-elektroniske dropperpost fra dine håndtag? Ja, AXS lader dig gøre det.

Uanset om du er teknofob eller teknofil, er AXS her af én eneste grund: for at hjælpe dig med at glemme alt om cykeldele og simpelthen nyde en bedre cykeltur.

Her er fire forslag til hvordan man kan bruge Sram X-range gear til forskellige typer af aktiviteter sat op mod tradiontelle 11-gears systemer. 

I AXS appen, kan du se batteri niveau, og hvordan du bruger de forskellige gear, ligesom du kan indstille, hvordan systemet skal fungere.

XPLR

Skræddersyet til behovene hos gravel folket er SRAMs nye 1x-specifikke XPLR AXS trådløse drivlinjer målrettet mod et gearing sweet spot. Med en 10-44T kassette og matchende skifter får du stor rækkevidde til grusstigninger og snævre skift mellem gearerne til hurtig kørsel på landevej.

SRAM XPLR eTap AXS bagskifteren er en dedikeret 1x specifik enhed designet til brug med XPLR 10-44T kassetter. Tilgængelig i Red, Force og Rival, giver den en overskuelig drivlinje, der tager turerne på asfalt og grus med lige stor selvfølgeliged. Trådløs og gennemprøvet eTap shift-logik, AXS-forbindelse og avanceret kædestyring betyder, at denne skifter gør præcis, hvad du vil, når du har brug for det.

XPLR Gruppen er absolut også en mulighed, hvor du kan tage din gravel cykel med og køre nogle af de hårde stigninger i syden om sommeren.

Gør den daglige tur fra din hoveddør lidt mere interessante ved at kombinere asfalten med noget grus. XPLR 10-44T-kassettens rækkevidde på 440 % giver jævn gearprogression, når du sveder op ad grusstigninger, og snævre skift i den høje ende, når det er tid til at køre all out på asfalt. Skiftefunktionerne på hvert tandhjul er optimeret til elektronisk skift, så du får hurtige, jævne og præcise skift hver gang.

Sram

Amerikansk komponent kvalitet i verdens klasse

Sram er sammen med Shimano et af de to store komponent brands på verdens markedet. Ikke mindst blandt Mountain Bikes og Gravel folket, regnes sram som førende komponent brand, medens det nok er mere ligeligt fordelt mellem Shimano og Sram på landevejen.

I de følgende vil vi præsentere tankerne blandt nogle af Srams kollektioner, ikke mindst XPLR, Etap AXS, når det gælder gravel og landevej samt Eagle, når det handler om mountain bikes.

ETAP AXS

Etap AXS er helt generelt en bedre og mere fleksibel gruppe, end nogensinde før, og er skabt som et svar på de stadig større krav moderne ryttere stiller til deres udstyr.

Moderne gearing

Dagens racer og gravel cykler er hurtigere og mere alsidige. Ryttere vil have en cykel med den brede gearing, der matcher deres brede vifte af cykelaktiviteter. Men rækkevidde er kun den ene halvdel af ligningen; de ønsker også en drivlinje, der tilbyder det rigtige gear til enhver situation.

Så SRAM har udviklet X-Range gearing: fire 2x kæderinge sæt og fem kassetter, der dækker alle rytteres behov, fra WorldTour til udholdenhed og grus.

X-Range opnår bredere rækkevidde og strammere hop ved at gå til en 12-trins kassette, men også ved at flytte noget af gearområdet fra forsiden af drivlinjen til bagsiden. Vi har brugt mindre kæderinge med en konsekvent 13T forskel, samtidig med at vi giver kassetterne en 10T-start for bredere rækkevidde (op til 10-36 eller 360 %)! Det betyder, at du kan blive på den samme klinge længere, hvilket kræver færre skift med forskifteren, som i sagens natur er mindre effektive end skift bagpå. Og når et frontskift udføres, er det mindre spring jævnere og giver dig mulighed for at komme til den rigtige kadence med færre kompensationsskift bagtil. Færre, hurtigere frontskift gør det nemmere for dig at finde det rigtige gear, og det er en klar præstationsfordel i forhold til traditionelle drivlinjer.

Til venstre kan du se sammenligningen mellem de forskellige kassettetyper du kan få til din sram 12 speed gruppe, sammenlignet med 11 speed systemer hus konkurrenterne.

 

Kredsløb

At reducere kædespring er et afgørende behov for nutidens ryttere, der ofte begiver sig ud af glat asfalterede veje. SRAMs Orbit™-teknologi, der bruges i SRAM RED og Force eTap AXS bagskiftere, begrænser kædespring ved at kontrollere kædens nedadgående bevægelse, når du kører over ujævnheder.

Orbit er et nyt, patenteret design, der består af et silikonevæskespjæld med en envejsventil, der styrer bagskifterens rotation mod uret. Dette forhindrer den nederste skifterskive i at bevæge sig fremad, når bump på vejen forårsager g-kraftspidser, der trækker kæden nedad. Den dæmpede kurverotation holder drivlinjen stille og hjælper med at forhindre kæden i at afspore af kædekransen.

Skønheden ved den lette Orbit-væskedæmper er, at den er hastighedsfølsom – hvilket betyder, at jo hårdere bumpene er, jo mere modstand påfører den for at holde kæden under kontrol. Så når gearkassen roterer langsomt mod uret – som det gør under en nedgearing til et lettere gear – giver dæmperen så lidt modstand, at det er som om dæmperen ikke er der. Dette giver dig mulighed for at få fordelene ved en kobling i mekanisk friktionsstil, når du har brug for den, uden den overdrevne kædespænding, som disse koblingstyper giver, når du ikke gør det. Det er det bedste fra begge verdener. Og det er et vedligeholdelsesfrit design, så du bruger mindre tid på at skrue og mere tid på at køre.

 

AXS app

Da SRAM lancerede den originale RED eTap i 2015, var en af dens mest spændende funktioner, at den var trådløs. Nu har vi taget eTap trådløs til næste niveau med AXS. AXS er SRAMs cykelkomponent integrationssystem, der forbinder elektroniske cykelkomponenter og software.

Selvom du cykler for at undslippe moderne teknologi, kan du se her, hvordan AXS kan forbedre din tur:

 

 

STYRING

AXS lader dig forbinde dine AXS-aktiverede komponenter til en mobilapp, hvor du kan tildele brugerdefinerede handlinger til dine kontroller. Alt taler det samme sprog, og du kan endda kombinere landevejs- og mountainbikedele for at bygge dine drømmes festcykel.

PERSONALISER

Trådløse kontroller åbner døren til nye niveauer af tilpasning. Med AXS kan du personliggøre din komponentadfærd, så den matcher din kørestil og præferencer. Slå forbedrede skiftetilstande til, eller tildel skiftehandlinger igen. (Mere om det senere.)

MÅLE

AXS Mobile App og AXS Web App giver dig mulighed for at overvåge din cykels ydeevne og klarhed. Det er en nem måde at holde styr på dine batteriniveauer – inklusive CR2032-batterierne i eTap-skiftehåndtagene – og holde AXS-komponentfirmwaren opdateret. AXS Web analyserer dine kørefiler, der er specifikke for skift, gearbrug, kraftzoner og dæktryk, så du hurtigt og nemt kan lære mere om, hvordan din cykel fungerer for dig og overveje justeringer.

SRAMs tilgang til design handler altid om at forenkle det komplicerede. Så selvom AXS bringer en masse nye muligheder og potentiale til den måde, du kan bygge og køre på en cykel, var vi fast besluttet på kun at tilføje funktioner, der virkelig er meningsfulde for rytteren. Det er ikke teknologi for teknologiens skyld. Og du behøver ikke engang en smartphone eller AXS-appen for at nyde mange af dens funktioner og fordele. Du kan også ændre skiftadfærd direkte gennem selve komponenterne.

Et af højdepunkterne ved AXS er evnen til at tilpasse skifteindstillinger. Aktivering af Enhanced Shift Mode giver dig adgang til to skifteindstillinger.

Sekventielt skift aktiverer det næste tilgængelige gear ved hjælp af de tildelte op- og nedgearknapper. Automatisk aktivering af forskifteren holder dit gearforhold og pedalkadence stabil. Du kan stadig manuelt kommandere et frontskift, hvis du har brug for det.

Kompenserende skift udjævner gearskift. Når et forgearskift udføres, kompenserer bagskifteren for den store ændring i gearforholdet ved at skifte et eller to tandhjul (du kan vælge hvor mange), og holder din pedalkadence stabil.

I AXS-appen kan skiftehandlinger omtildeles til nye knapper på skifterne ved hjælp af Configure Controls-miljøet. Denne tilstand gør det muligt for ryttere at have mest kontrol over, hvordan og hvornår de skifter. Vil du have dit højre eTap-skiftegreb til at skifte til et lettere gear i stedet for et hårdere? Eller for at hæve og sænke din trådløse-elektroniske dropperpost fra dine håndtag? Ja, AXS lader dig gøre det.

Uanset om du er teknofob eller teknofil, er AXS her af én eneste grund: for at hjælpe dig med at glemme alt om cykeldele og simpelthen nyde en bedre cykeltur.

XPLR

Skræddersyet til behovene hos gravel folket er SRAMs nye 1x-specifikke XPLR AXS trådløse drivlinjer målrettet mod et gearing sweet spot. Med en 10-44T kassette og matchende skifter får du stor rækkevidde til grusstigninger og snævre skift mellem gearerne til hurtig kørsel på landevej.

SRAM XPLR eTap AXS bagskifteren er en dedikeret 1x specifik enhed designet til brug med XPLR 10-44T kassetter. Tilgængelig i Red, Force og Rival, giver den en overskuelig drivlinje, der tager turerne på asfalt og grus med lige stor selvfølgeliged. Trådløs og gennemprøvet eTap shift-logik, AXS-forbindelse og avanceret kædestyring betyder, at denne skifter gør præcis, hvad du vil, når du har brug for det.

XPLR Gruppen er absolut også en mulighed, hvor du kan tage din gravel cykel med og køre nogle af de hårde stigninger i syden om sommeren.

Gør den daglige tur fra din hoveddør lidt mere interessante ved at kombinere asfalten med noget grus. XPLR 10-44T-kassettens rækkevidde på 440 % giver jævn gearprogression, når du sveder op ad grusstigninger, og snævre skift i den høje ende, når det er tid til at køre all out på asfalt. Skiftefunktionerne på hvert tandhjul er optimeret til elektronisk skift, så du får hurtige, jævne og præcise skift hver gang.